"JUGONOSTALGIJA - ZA ČIME?"
"Poznata je pojava optimizma memorije,tj. činjenica da ljudi prošlost, posebno onu osobnu,obično uljepšavaju,vide ju "kroz ružičaste naočale".
To je posebno slučaj kada u toj prošlosti nisu bili samo mlađi i snažniji, već i uspješniji,barem utoliko što su sudjelovali u projektima koje su smatrali smislenim,ali koji su kasnije propali.
Taj optimizam memorije je razlog sve učestalijih javnih razmišljanja o "jugonostalgiji",pa tako i teksta "Jugonostalgija:mit ili stvarnost" Vladimira Kapuralina,objavljenog u "Hrvatskoj ljevici" br.6/2003.
Razumljivo,nostalgija za Jugoslavijom je stvarnost,
ali odatle ne slijedi da je ona zauvijek opravdana što sugerira Kapuralin.
On u svom tekstu konstruira slijedeću alternativu:
s jedne strane stoji socijalistička Jugoslavija kao suverena država s prilično visokim nivoom socijalne sigurnosti stanovništva i,negdje do 1980,koliko-toliko uspješnom privredom,a s druge strane jadne "nacionalne" državice,nastale raspadom Jugoslavije,koje su uglavnom pod stranom ekonomskom i vojnom kontrolom,zadnjih se godina nastoje izvući iz svojih zagušljivih nacionalističkih kaveza i zbog toga marljivo i krajnje nesolidarno rivaliziraju oko toga koja će se od njih brže približiti Evropskoj uniji.
Ovoj dihotomiji suprotstavljam nešto drugačiju,diferenciraniju sliku predmeta "jugonostalgije".
Socijalistička Jugoslavija je bila država utemeljena na modificiranoj ideologiji marksizma-lenjinizma,prema kojoj se "prevladanom" kapitalizmu suprotstavlja "diktatura proletarijata",s tim da "proleterijat" - kojega nakon Drugog svjetskog rata u Jugoslaviji jedva da je i bilo - vodi i supstituira Komunistička partija,kasnije Savez komunista Jugoslavije (SKJ),koji je pak Josipa Broza Tita do njegove smrti priznavao kao neupitnog vođu i krajnjeg arbitra.
Mnogi ovakve poretke - koji su uspostavljeni gotovo isključivo u predindustrijskim društvima - s pravom nazivaju "modernizacijskim diktaturama",dakle diktaturama - a ne demokracijama - čija je "objektivna" povijesna funkcija bila industrijalizacija privrede i modernizacija društva - a ne "izgradnja socijalizma".
Primjer Jugoslavije ovo potvrđuje:
ubrzana industrijalizacija,obrazovanje i podizanje materijalnog bogatstva stanovništva su obavljeni,a sve je to bilo praćeno relativno visokim stupnjem socijalne sigurnosti,nadasve važnom za ljude koji nisu samo siromašni,već su u toku ubrzane industrijalizacije i urbanizacije bili naglo izbačeni iz svojih tradicionalnih socijalnih okruženja.
Za te nove "proletere" - "proletere" ne u smislu Marxovih nosilaca povijesnog uma,instrumenata neumitnog povijesnog razvoja,već u smislu ugroženih i dezorijentiranih "polutana" i nove gradske sirotinje - novi je poredak zaista nudio prednosti u odnosu na moguću alternativu, tj. brutalne ranokapitalističke odnose.
Ne treba,međutim,ispustiti iz vida naličje ove medalje:
postojanje SKJ kao neupitne,iako nikada demokratski izabrane stranke na vlasti,njegov položaj kao vladara iznad zakona,pa čak i iznad demokratski izabrane stranke na vlasti,pa čak i iznad samoupravljanja,totalno nepoštivanje vlasništva(zakonom definiranog pojedinačnog ili grupnog prava na raspolaganje određenim predmetima,novcem,pa i vlastitim sposobnostima i radnom snagom),svjesno nastojanje da pod naslovom "društvenog vlasništva" vlasnički odnosi ostanu nedefinirani,budući da bi u protivnom SKJ ostao bez onog dijela svoje moći,koji je proizlazio iz mogućnosti upravljanja privredom u okviru različitih izvanlegalnih "struktura",širenje korupcije,na koju je Milovan Đilas upozorio već početkom 50-tih godina,te sve slabiju sposobnost održavanja koraka s dinamičnim industrijama zapadnih zemalja.
Nakon što su uspješno okončane rane faze modernizacije,jednopartijska vladavina,neodređeni vlasnički odnosi,sputanost pojedinačnih inicijativa i tržišta i stalno uplitanje vladajuće partije u sva područja društvenog života pokazali su se kočnicom daljnjeg razvoja.
Vladimir Kapuralin tvrdi "da je nacionalno pitanje u višenacionalnoj zajednici ipak bilo riješeno na zadovoljavajući način".
Koliko je bilo riješeno,pokazalo se 90-tih godina:
dok god je solidarnost ili barem integritet jugoslavenskog društva održavala karizma Josipa Broza Tita i diktatura SKJ,nacionalizam je bio pod kontrolom.
Raspadom SKJ i ukidanjem njegove diktature,ljudi su se,međutim, okrenuli upravo nacionalizmu kao novom temelju solidarnosti.
Jedva se tko pokazao sposobnim da vidi razliku između države,koju je valjalo sačuvati,i njezinog poretka,koji je bio osuđen na propast.
Ta nesposobnost diferencijacije bila je posebno izražena kod Srba:
oni su Jugoslaviju vidjeli kao državu koja je ne samo nedjeljiva od komunizma,već je istovremeno i njihova "nacionalna država",uslijed čega su bili uvjereni da se za Jugoslaviju bore ekskomunikacijom Slovenije,pa i razaranjem i podijelom Bosne i Hercegovine i Hrvatske - da bi na kraju ostali na "užoj Srbiji",u zajednici s nemirnom Vojvodinom.
Čak je i Jugoslavenska armija,čiji je temeljni zadatak bio da brani integritet države,propala na ovom ispitu:
pokušala je braniti Jugoslaviju i kao zajedničku državu različitih "naroda i narodnosti",i kao komunističku državu,i kao "državu svih Srba" - s pravom izgubila svo troje.
Na žalost,"jugonostalgičari" čine istu grešku:
nije jasno čeznu li za kulturno pluralnom državom na teritoriju bivše Jugoslavije,za socijalnom sigurnošću koju im nacionalizmi u spoju s anarhičnim i mafijaškim kapitalizmom nisu mogli osigurati,za jednopartijskom vladavinom i Titovom karizmom,ili čak za bezbrižnošću i neodgovornošću poslušnih podanika "diktature proletarijata".
Uostalom,sama Marxova dijalektika povijesnog društva kaže da društveni odnosi i poretci,koji su jednoj situaciji "progresivni",tj.idu na ruku razvoju društva i proizvodnih snaga,nakon nekog vremena,u drugačijoj situaciji,to prestaju biti,te ih treba zamijeniti novim.
U 80-tim godinama prošlog stoljeća su komunistički poretci nisu se našli slučajno u teškoj krizi.
U Sovjetskom Savezu je Gorbačov krizu pokušao prevladati reformama koje su se pokazale nespojivim s poretkom,te su propali kako jednopartijska vladavina,tako i sam Sovjetski Savez.
Jugoslavenima su u toj krizi pali na pamet samo njihovi nacionalizmi,što je dovelo do fatalnog etničkog krvoprlolića.
Gledano kroz ciničnu hegelijansku prizmu:
"lukavstvo uma" je Jugoslavene navelo da najprije,uz pomoć etničkog šovinizma i golog divljaštva,unište ne samo komunizam,već i većinu njegovih tragova - od spomenika NOB-i, preko teške industrije,do same države koju je on održavao na životu 45 godina -,da bi zadnjih godina napokon uvidjeli destruktivnost samog nacionalizma i uputili se prema novim društvenim odnosima.
Ironija je samo u tome što se kod ovih ne radi o komunističkoj utopiji,već o stvarnosti modernih evropskih društava ujedinjenih u Evropskoj uniji."
MOJMIR KRIŽAN-GOTTINGEN